Waarom jij een Week van het Nederlandse bier verdient

Vandaag begint de Week van het Nederlandse bier. Voor de derde keer alweer. De Week van het Nederlandse bier is toch echt een teken van de wederopstanding van de Nederlandse biercultuur. Wederopstanding? Mogen wij dat zeggen? Ja, dat mogen wij zeggen.

Vanaf de jaren negentig groeit de consumptie van speciaalbier. En in die tijd ontstonden ook de eerste kleine, ambachtelijke brouwerijen. En die twee ontwikkelingen gaan sinds die tijd door en ook nog eens steeds sneller. Steeds meer mensen drinken speciaalbier en steeds komen er maar nieuwe brouwerijen bij.

week_nederlands_bier

Betere kwaliteit

En het zijn niet alleen de aantallen. De kwaliteit wordt ook steeds beter. Vroeger was je blij met een fatsoenlijke tripel. Tegenwoordig klagen we op Untappd als een IPA niet onderscheidend genoeg is. Er zijn steeds meer cafe’s met een hele goeie bierkaart. Er zijn steeds meer restaurants met een hele goeie bierkaart.

En steeds meer slijterijen met een hele goed aanbod bier. Een eervolle vermelding gaat hierbij uit naar de slijterijketen Mitra. Zij verkopen al jarenlang een meer dan fatsoenlijke en gevarieerde collectie bier. En niet zonder succes. De wijnverkopers van Gall & Gall zijn nu ook gedwongen om meer bier te gaan verkopen. Gewoon omdat jij het wil.

Twee jaar geleden waren we nog kritisch op een Week van het Nederlandse bier. Omdat er nog niet echt een eigen biercultuur is in Nederland en omdat de echt creatieve brouwers te vaak kwalitatief nog niet goed genoeg waren. Die tijd ligt wel een beetje achter ons. Er komen steeds meer echt goede Nederlandse bieren op de markt. Een echt Nederlandse biercultuur is nog niet zichtbaar maar de kwaliteit is al wel veel beter.

En hoe ziet het Nederlandse bierlandschap er dan uit?

De grote jongens

heineken_dopjeHeinenken, Grolsch, Bavaria, en Inbev zijn heel groot, verkopen heel veel en maken veel winst. Zij hebben decennialang de Nederlandse biermarkt beheerst. Maar nu kalft hun marktaandeel af. Het inzakken van de totale bierconsumptie komt eigenlijk alleen door pils en dat is eigenlijk het enige dat ze maken. Behalve wat kansloze blikken goedkoop bier brouwen ze nauwelijks speciaalbier.

De kleine jongens uit het zuiden

Alfa, Lindeboom, Gulpener en Budels zijn de middelgrote brouwers met vooral een regionale uitstraling. De dalende pilsconsumptie doet ook hen pijn. Zij maken wel speciaalbier maar dat is vaak erg traditioneel, zoals de Gouverneur-serie. Niet perse slecht maar met weinig aantrekkingskracht op de moderne bierdrinker. Van deze brouwerijen is Gulpener nog het meest experimenteel.

Traditionele ambachtelijke brouwerijen

Vaak zijn ze meer dan tien jaar oud: Jopen, De Leckere, ’t IJ. Grijpen vaak terug op het (verre) verleden en zijn kwalitatief erg goed. Vaak regionaal gericht maar landelijk te krijgen. Echte vaandeldragers van een nieuwe Nederlandse biercultuur. Lijken in staat om de overstap te maken naar grote volumes. Er komen er trouwens nog steeds nieuwe bij, zoals Maallust.Emelisse White Label

Internationaal georiënteerde brouwerijen

Brouwerijen als Emelisse, De Molen en Rooie Dop. Maken bier zoals ze dat vooral ook in Angelsaksische landen en Scandinavië maken. Dus veel IPA’s en Russian Imperial Stouts. En vooral heel veel hop. Exporteren meer dan ze in Nederland verkopen en zijn in het buitenland ook vaak bekender dan in Nederland

Hele kleine brouwerijen en start-ups

uiltjeEr komen steeds meer nieuwe brouwerijen bij. Vaak zijn dat hele kleine brouwerijen. Wat opvalt is dat deze kwalitatief steeds beter zijn dan vroeger. Toen waren het echt nog halve thuisbrouwsels maar nu zitten er echt pareltjes bij. We noemen ’t Uiltje, Vandestreek, Ruig, Ceaux, Oedipus en Maximus.

En het mooie van deze lijst is dat er nog veel meer voorbeelden zijn. Maar we kunnen niet alle brouwerijen noemen, gewoon omdat het er teveel zijn tegenwoordig.

Verdient het Nederlandse bier een week?

In de eerste plaats verdienen al die Nederlandse bierdrinkers een week. Want wij zijn allemaal zo gek dat we €2,50 neerleggen voor een flesje bier (en in de kroeg het dubbele). Maar we krijgen er wel steeds meer voor terug. Meer en ook beter Nederlands bier. Bier met smaak. Gebrouwen door echte mensen. Bierbrouwers met passie, passie die je proeft in hun bier. En daar betalen we graag wat meer voor.

Dus ja, het Nederlandse bier verdient een week. Een eigen bierweek. Vooral doorgaan, met al die leuke nieuwe Nederlandse bieren. Dan komt onze eigen onderscheidende biercultuur ook wel.

 

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.