Supermarktbier: Op zoek naar pareltjes bij de Jumbo
Zo voelt het dus: leven in een revolutie. Een revolutie van ambachtelijk bier welteverstaan. Nederlanders drinken steeds minder pils maar trekken wel de portemonnee voor allerlei vage speciaalbieren van kleine brouwerijtjes. De supermarkten hebben dat een tijdje aangezien maar zijn nu om. Vorige week zagen we hoe Albert Heijn het roer radicaal omgooide en veel plek in heeft geruimd voor sommige wel heel speciale bieren. Deze week kijken we hoe grote concurrent Jumbo dat doet.
Warm en krachtig. En warm en krachtig
Als je zo langs het bierschap van de Jumbo loopt, krijg je de indruk dat ze we wat minder goed over hebben nagedacht dat de AH. Ze hebben ook categorieën aangebracht maar helaas maar één: warm en krachtig. Bier bij de Jumbo is dus warm en krachtig en warm en krachtig. Dat lijkt lekker duidelijk maar de bordjes lijken wat willekeurig te zijn aangebracht. Want een halve liter Jupiler is volgens de Jumbo ook warm en krachtig. Die bordjes hangen dan ook overal. Alsof ze in de winkel ook niet wisten wat ze met die bordjes van het hoofdkantoor aanmoesten.
En dan het assortiment zelf. Daar zit ook niet echt een lijn in. Meer dan de strategische rekenmeesters uit Zaandam richt de gezellige Brabantse super zich op het traditionele bier. We zien Gouden Carolus, Tripel Karmeliet, Straffe Hendrik en Kasteelbier. We hebben wel eens slechter bier gedronken maar spannend lijkt het allemaal niet. Tot je wat beter kijkt. Want in een van de vele schappen wam en krachtig zien we een paar pareltjes.
Meantime India Pale Ale
Dat begint met het wat veilige, want inmiddels breed bekende bier van de Texelse brouwerij. Niks mis mee maar het kan spannender, tegenwoordig. Zoals bijvoorbeeld Meantime, een mooie Engels merk uit Londen. We pakten de India Pale Ale. En die heeft… geen citrushop! Ja kinderen, vroeger, toen een IPA nog gewoon een vage Engelse bierstijl was en bierbrouwers nog geen baarden hadden, smaakten alle IPA’s zo. Gewoon wat zwaarder en hoppiger dan een Pale Ale.
Toch bestaat Meantime pas sinds 1999 en is het een echt craftbeer. Maar hij is moeilijk te begrijpen. Het is geen hipster-IPA maar een mooie, redelijk zware klassieke IPA. Dus geen citrus maar wel scherp bitter. En dan ook nog dat mooie etiket en die klassieke uitstraling. Wat doet hij in een supermarkt? Echt een IPA voor de liefhebber.
Tyskie
Ja, daar is hij weer! Ons cultbier! Bij de Jumbo hebben ze lekkere blikken Veltins en daarmee breng je elke barbecue of voetbalavond op het juiste niveau. Maar voor een goed pils moet je bij Tyskie zijn. Dit Poolse topbier is een heerlijk pils. Echt! Met een mooi protserig etiket.
En dan zit hij ook nog in een blik van een halve liter. Zoals het hoort bij een pils natuurlijk. Dan wil je toch nooit meer terug naar die zielige flesjes van 33 of een mensenrechtenschendende 25cl.? Tyskie smaakt mooi vol en moutig en ook lekker hoppig.
Altijd leuk om te kijken hoe een supermarkt dat nou doet. Hoe komt Meantime bij de Jumbo in het schap? Nou, dat is makkelijk: Meantime is in 2015 overgenomen door bierreus SAB-Miller. En die heeft genoeg slagkracht om hun bieren met hoge marges in de supermarkt te krijgen. Het Belgische Moortgat heeft dat ook. Hun Duvel ligt al in de supermarkt en ze zijn ook eigenaar van het Amerikaanse brouwerijtje Boulevard Brewing Co. En die maken hun Single Wide IPA.
Boulevard Single Wide IPA
Nog een IPA maar dan nu wel echt Amerikaans. Want ze maakten hem al voordat Moortgat de eigenaar werd. Het alcoholpercentage van 5,7% is dan weer heel traditioneel. Maar als je hem inschenkt zie en ruik je het gelijk: mooi oranje, een witte schuimkraag en de geur van citrusvruchten. Dit is een echte craftbeer IPA.
En toch ook weer niet. Ons grootste bezwaar in het kort: hij smaakt als een bier dan langs een smaakpanel is gegaan. Makkelijk, vlak, eendimensionaal. Niet wat je verwacht van een kleine brouwerij. De hop klopt, de kleur klopt, alles klopt. Behalve het totaalplaatje. Dat moeten ze bij Moortgat toch ook proeven?
Van De Streek Hopart
Ach ja, die supermarkten. Kunnen alleen verkopen wat grote merken als Moortgat en SAB-Miller ze aanreiken. Of… Ja hoor, ook in het schap Warm en Krachtig en waarom ook niet: Van De Streek uit Utrecht! Lokale helden die van helemaal niemand zijn behalve van zichzelf. En daar liggen ze dan tussen de grote merken. We kozen voor de Hopart.
Zoals de naam al doet vermoeden is dit een erg hoppig bier. Verder lekker licht. Daar hebt een aangenaam lage 5% aan alcohol ook aan mee. Het is een echte doordrinker. Voor de gelaagde smaaksensatie hoef je dit bier niet de te drinken maar voor bij de barbecue is hij goed te doen. Heerlijk, die hop. Dit is een topper in de bierschappen van de Jumbo.
.
.
En verder…

Ach, zolang de Westmalle ook gewoon in de super te koop is, vind ik het wel goed.
Voor een echt speciaal bier fiets ik even naar Marcels’s Mitra hier in Deventer.
Die heeft een collectie, ik denk dat jullie daar ook nog nieuwe ‘namen’ ontdekken.
Proost, op een fijn weekend. Grtz. Ed.
Uhm, over Jumbo en trappisten gesproken: in een vestiging die ik niet nader zal noemen stond ook Orval. Sja, Orval en Meantime IPA en Rochefort voor die prijs – dat heeft Appie niet. En wat die niet meer heeft en Jumbo wel: Gulpener Ur-hop. Ook leuk ouderwets: Alfa Super Dortmunder, ooit het sterkste bier van Nederland. Jumbo wint het, wat mij betreft.
Vind het JUMBO assortiment altijd wel standaard, waarbij het zoeken is naar de pareltjes in het bierschap omringd door de standaardbieren van Heineken, Grolsch, Huismerkpils, Jupiler, La Chouffe, Duvel, etc… zoals Bock to the future, Meantime Yakima en VandeStreek HopArt etc… maar dat maakt hun bierschap een mooi zoekplaatje 🙂