Smaakbeleving

Elk jaar weer de vaste prik. Allerlei mensen komen terug van vakantie. Allemaal hebben ze in Frankrijk zo’n geweldig wijntje ontdekt. Rechtstreeks van de boer, zo’n vent met een alpinopet en een stokbrood onder zijn arm. Dus kinderen opgevouwen in de familiewagen,  want er moeten 10 dozen mee.

“Moet je proberen”, roepen ze, voordat je anderhalf uur saaie vakantiefoto’s moet zitten kijken. Nou houden wij helemaal niet van wijn, maar we zijn wel beleefd, dus wij proberen.  En elke keer is het niet te drinken. Met een beleefd gezicht gieten we de rest in de sanseveria. “We zijn eigenlijk niet echt van die wijnmensen”

Helaas geldt hetzelfde voor bier. Alleen sjouwen bierliefhebbers geen dozen mee terug van vakantie. Het meeste bier kun je ook wel bij een goeie slijter of bierspecialist kopen. En ook dan smaakt dat fantastische vakantiebiertje niet meer zo lekker als voor de tent of op het hotelbalkon.

Wat is dat toch? Op vakantie is het zo’n beetje het beste wat je ooit hebt gedronken en thuis zou je er je gootsteen niet eens mee ontstoppen. Dat, beste mensen, heet nou smaakbeleving. Drinken en proeven heeft namelijk absoluut niets te maken met objectiviteit. Het hele verhaal is absoluut, totaal subjectief.

Dat ene biertje in dat geweldige kroegje achter die kerk in Brugge is dan wel hetzelfde biertje wat je thuis op de bank drinkt, maar jij bent niet dezelfde. Op vakantie ben je relaxed, het zonnetje schijnt en je enige zorg is dat de ober snel nog een keer langskomt. Wat je doet, drinkt en eet is daardoor gekleurd.

Dus. Ga nou niet dozen 1664 meeslepen vanuit Frankrijk. Geniet ervan op vakantie, maar daarna niet meer.

Later meer over bierproeven.

Hayo

Drinkt liever geen bier dan vies bier. Het leven is te kort om bocht te drinken. Is van mening dat goed bier gedeeld moet worden met anderen. Bier is er om door iedereen van te genieten.

2 gedachten over “Smaakbeleving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.