Mijmeringen

Het bleef me toch een beetje door het hoofd spoken. Vorige week kon je in Brewmasters zien hoe de Dogfishhead Brewery een half miljoen dollar aan bier wegspoelde omdat het niet voldeed aan de smaakcriteria. Het was nogal een beslissing, vooral omdat ze nog wel andere mogelijkheden hadden. Versnijden met ander bier, verkopen onder een andere naam. Dat soort dingen. Maar ze besloten dat ze alleen absolute kwaliteit wilden leveren en dus zetten ze de sluizen open. Daar liep de waarde van twee eengezinswoningen het riool in.

Nu kwam een andere brouwerij, Brewdog, gisteren met de mededeling dat ze niet genoeg kunnen produceren om aan alle vraag te voldoen. Voor Brewdog uiteraard erg cool maar voor de consument wat minder. Niet iedereen kan nu van een Punk IPA genieten op het moment dat ze dat willen. Ben je een standaardbedrijf, dan is de keuze makkelijk. Je verkoopt via het grootste, snelste en makkelijkste kanaal: de grote jongens. Supermarkten, groothandels, dat soort volk. Maar Brewdog is Brewdog niet als ze de makkelijkste weg kiezen. Ze gaan juist minder leveren aan Tesco’s en Sainsburys.  De levering aan de kleine bierwinkels houden ze op peil.

Deze twee brouwerijen zijn waarschijnlijk op dit moment de meest succesvolle en toonaangevende brouwerijen ter wereld. Geloof me, ze maken echt niet het makkelijkst verkopende bier. Het is raar, zwaar en totaal onconventioneel. Ze nemen keuzes die totaal ingaan tegen de “standaard” manier van denken bij andere bedrijven. Maar toch groeien ze beide met ongelofelijke snelheid, hun omzet stijgt en stijgt maar. Ze stijgen ver boven alle gemiddelden uit. Brewdog en Dogfishhead hebben het over honderden procenten stijging. De snelst stijgende biermarkt is de Aziatische. Daar zijn ze blij met 5%.

Het blijkt maar weer dat er steeds meer mensen zijn die echt bier willen drinken. Ze willen geen massatroep meer, ze willen bier dat ergens naar smaakt. Gelukkig zijn er brouwers die dat begrijpen, die bier willen maken voor deze groeiende groep. Ze nemen de keuzes die daarbij horen en niet de keuzes die rest van de wereld van ze verwacht.

Wij drinken echt bier, dat gebrouwen wordt met passie en overtuiging. Wij willen, verwachten en eisen smaak. Wij zijn heel blij dat er brouwers zijn die daar hetzelfde over denken.

Hayo

Drinkt liever geen bier dan vies bier. Het leven is te kort om bocht te drinken. Is van mening dat goed bier gedeeld moet worden met anderen. Bier is er om door iedereen van te genieten.

4 gedachten over “Mijmeringen

  • april 12, 2011 om 14:08
    Permalink

    BrewDog is geweldig. Punk IPA en Hardcore IPA scoren bij mij erg hoog. Bovendien kan ik gestoorde bieren zoals bijvoorbeeld de Sink the Bismarck wel waarderen.

    Van dogfishhead helaas nog niks op.. Vanavond maar weer kijken naar brewmasters.

    Beantwoorden
  • april 19, 2011 om 17:02
    Permalink

    Tja, ik vind Brewmasters dus echt helemaal niets. En dat durf ik te zeggen als een bierliefhebber en enthousiast. Te amerikaans. Zet die mannen op zee en ze gaan koningskrabben vissen. Ze de vissers daarentegen aan wal en ze werken bij Dogfishhead. Het is dezelfde formule. En een half miljoen aan bier weg gooien omdat je alleen de hoogste kwaliteit nastreeft is natuurlijk mooie reklame op TV. Als je vervolgens uit het speeksel van je medewerkers bier probeert te kweken vraag ik me af of ze dat dan ook doen met het oog op kwaliteit. Op TV zijn ze iig te vaak op zoek naar de grenzen.

    Dit gezegd hebbende, ik heb ook nog geen bier op van Dogfishhead en qua Brewdog sluit ik me aan bij @drebus.

    Beantwoorden
  • april 19, 2011 om 21:00
    Permalink

    Brewmasters heeft zeer zeker een Amerikaanse signatuur. En daar moet je inderdaad van houden (of niet). Dat was eigenlijk niet het punt van mijn verhaal.

    Er zijn kennelijk brouwerijen die besluiten nemen die tegen de “ouderwetse” manier van denken in gaan. De besluiten gaan over kwaliteit en stellen de klant/drinker centraal in plaats van keiharde commercie. In eerste instantie lijken de besluiten contraproductief. Bier weg laten lopen of een lucratieve distributiedeal kost simpelweg geld.

    Dat geld halen ze op de lange termijn kennelijk in veelvoud weer binnen. Klant en kwaliteit voorop stellen loont, en niet zo’n klein beetje ook. Stel je klant centraal en ze komen terug, met vrienden en keer op keer.

    Oh, ik heb ooit een keer de 60 minute IPA van Dogfishhead gedronken en het is een geweldig bier. Echt een topper.

    Beantwoorden
  • april 19, 2011 om 22:55
    Permalink

    ^^ Daar kan ik geen speld tussen krijgen natuurlijk. Zeker het prioreren van kleine bierwinkels kan ik waarderen. Ik heb ook niets tegen “craft breweries” van 100 man personeel en omzetten die een kleine brouwerij in Nederland of Belgie doen duizelen. En programma’s over bier hebben sowieso mijn interesse. Toch, en toch… iets in Brewmasters staat me tegen. Een beetje Amerikaanse arrogantie vind ik helemaal niet erg. “Strike a Pose” mag ook. Dus dat hoeft het niet te zijn. En het bier zal wellicht uitstekend smaken, het programma doet mij dat minder 😀

    Nu had ik vandaag een goede smoes, ik was rond half negen bij ramsesbier.nl voor een doosje Hop! en ging om 22:00 tevreden weg met dat doosje én een doosje overig bier van hem. En tegen een gesprek met een bevlogen brouwer kan geen brewmasters op. Dus, tip: maak volgende week dinsdag een afspraak met Ramses Snoeij. Dan ben je zo a) een uur verder b) een paar dozen lekker bier verder 😀 Uiteraard kan dat ook op andere dagen, dan sla je 2 vliegen in één klap!

    Vorige week had ik overigens geen smoes, behalve een Champions League wedstrijd en ik hou niet eens van voetbal. Het pogramma beklijft me niet en dat vind ik jammer want nogmaals: Als ik zendercoordinator zou zijn was er alleen maar bier, wielrennen en (sport)vissen op TV.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.