Onderzoek van de Nederlandse brouwers: een onderzoek van 0,0%.

Volkskrant 10-7-2013Dood gegooid
We worden dood gegooid met alcoholvrij bier. Charlie Sheen als boegbeeld van de Blauwe knopen. Stender weer terug op de markt en nu zelfs een stuk in de Volkskrant. Wat is er aan de hand? Mis ik iets? Daar lijkt het wel op. Aanleiding van het krantenartikel is een onderzoek. En niet zomaar een onderzoek, nee het is een onderzoek van de Nederlandse Brouwers . Ondertitel van het onderzoek? Een kwantitatief onderzoek naar de beleving en waardering van bier. Daar mogen we wel wat van verwachten.

Tegenvaller
Nou niet echt, het onderzoek is een behoorlijke koude douche. Speciaal bier speelt een minimale rol. Er worden vergelijkingen gemaakt met voorgaande jaren. Dat is natuurlijk mooi om groei of afname te zien. Nadeel is dat ze in deze vergelijking al het bier op een grote hoop gooien. Alcoholvrij bier krijgt echter een compleet eigen hoofdstuk. WTF?
Tijd om eens echt te kijken naar het rapport. De verdeling van bierstijlen is op zijn minst beperkt. Pils, Witbier, Overig Speciaalbier, Rosébier, Bokbier en alcoholvrij is te summier om iets te zeggen over de waardering van bier. Waar komt deze rare verdeling vandaan?

In de vergelijkingen die getrokken worden met voorgaande jaren wordt al het bier over één kam geschoren. Dat dat niet klopt weten we natuurlijk allang. Lees onze stukken over de teloorgang Christoffel en de Bieraccijns er maar op na. Waarom niet verder inzoomen? Waarom alles onder de algemene noemer bier? Speciaalbier is een groeiende markt die in dit onderzoek niet eens aan bod komt.

En dan de ruimte die voor 0,0% beschikbaar is? Volgens het onderzoek is het het minst favoriete bier van de Nederlandse bierdrinker.
Inhoudelijk rammelt het onderzoek naar 0,0% aan alle kanten. Fred Schiphorst heeft hier een goed stuk over geschreven. De vraag of iemand wel eens een alcoholvrij biertje heeft gedronken zegt niks over beleving en waardering. Ook zegt het niks over toenemende groei.
Waarom die nadruk op het minst favoriete bier van Nederland?

Opdrachtgevers
Het antwoord op deze vragen worden duidelijk als je weet wie de opdrachtgevers zijn. De Nederlandse Brouwers is een samenwerking van 8 grote Nederlandse brouwerijen. Van die 8 zijn de helft de grote pilsreuzen van Nederland (en zelfs de Wereld). Heineken, A-B InBev, Grolsch en Bavaria hebben baat bij veel nadruk op alcoholvrij. Dat past mooi in de enorme reclamecampagnes die ons om de oren vliegen. We zien 0,0% bier op tv, in Abri’s en kranten.
En onderzoek naar Speciaalbier? Waarom? Als je een Pilsreus bent, wat kan jou dan speciaalbier schelen?

Het kan mij wel schelen…
Voor een pilsreus is het niet boeiend wat Speciaalbier doet in Nederland. Maar voor mij is dat wel van. Het is mijn bier dat keer op keer niet de aandacht krijgt die het verdient. Elk rapport dat ik lees over bier gaat nooit over mijn bier. Of bier is massapils of bier is alcoholvrij. Echt kwalitatief goed bier, een markt die ontzettend groeit, komt nergens aan bod.

Waarom?
Waarom onderzoekt niemand mijn bier? Mijn bier is populairder dan ooit! Er zijn steeds meer tekenen dat er een ondergrondse revolutie plaats aan het vinden is die niet langer ondergronds kan blijven.
Het komt eraan en het wordt groot, negeer het niet!

Hayo

Drinkt liever geen bier dan vies bier. Het leven is te kort om bocht te drinken. Is van mening dat goed bier gedeeld moet worden met anderen. Bier is er om door iedereen van te genieten.

3 gedachten over “Onderzoek van de Nederlandse brouwers: een onderzoek van 0,0%.

  • juli 11, 2013 om 12:15
    Permalink

    Snap ook niet precies waarom Fiona hier aan meegewerkt heeft (buiten een verdienste)

    Beantwoorden
  • juli 12, 2013 om 07:42
    Permalink

    Allerleerst dank voor het compliment. Verder nog een aanvulling. De cijfers over de afzet van alcoholvrij bier bleken na wat zoeken wel op de site van Nederlandse Brouwers te staan. Daaruit bleek dat in 2012 slechts ongeveer 1% van de totale bierafzet van deze club alcoholvrij was. En daar maakt de hele pers zich dan druk om…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.