Verdient het Nederlandse bier een Week?

Het zal je vast niet zijn ontgaan: volgende week begint de Week van het Nederlandse bier. Een hele week lang staat in het teken van de promotie van het Nederlandse bier. Er zijn cafés die alleen maar Nederlands bier schenken, er zijn proeverijen en je kunt Nederlands bier pairen met gerechten.

De initiatiefnemers zijn eigenlijk iedereen die geld verdient met Nederlands bier: de grote brouwers, de kleine brouwers, de bierhandelaars, de horeca en de slijterijen. Al deze clubs hebben zich verenigd rond een gezamenlijk doel: ‘Het realiseren van een positieve beeldvorming rondom Nederlands bier.’ Lelijke zin maar nobel streven.

Nieuw zelfbewustzijn
Al die proeverijen, feestelijkheden en food-pairing laten een nieuw zelfbewustzijn zien. Jarenlang was het produceren en consumeren van bier in Nederland gelijk aan dat van bijvoorbeeld frisdrank: grote hoeveelheden, industriële productie en eenvormige smaak. Pils: goedkoop en uiteindelijk weinig winstgevend.

Vanaf de jaren ’80 veranderde de bierconsumptie heel erg langzaam. Vanuit buurland België sijpelde een heel klein beetje bovengistend bier de Nederlandse markt binnen. Hier werd dat toen ‘speciaalbier’ genoemd. Dat stroompje werd langzaam groter en groter. In de jaren ’90 ontstonden de eerste nieuwe brouwerijen en nu schieten ze als paddenstoelen uit de grond.

Heuse renaissance
Amerika heeft België vervangen als het grote voorbeeld voor de kleine Nederlandse brouwers. En door de dalende winstmarges binnen de krimpende pilsmarkt zien ook de middelgrote brouwers zich verplicht om meer bovengistend bier te brouwen. Nederland bierland is zelfs op zoek naar historische bierwortels als een heuse renaissance na de donkere middeleeuwen van de jaren ’70.

En nu is de Nederlandse biercultuur dan zo groot en zo divers dat we er vol trots een hele week aan willen besteden. Is dat terecht? Zijn we als biermakers maar vooral ook als bierdrinkers als zo goed dat we de concurrentie met bijvoorbeeld wijn aankunnen? Klaag je in een restaurant als er geen goede bierkaart is?

Veel pils voor weinig geld
De Week van het Nederlandse bier laat vooral veel ambitie zien. Een eigen biercultuur, anders dan pils en bokbier, is er nog niet echt in Nederland. Brouwers laten zich veel beïnvloeden door België en de Verenigde Staten en imiteren wat er in die landen is bedacht. En laten we eerlijk zijn: voor de meeste bierdrinkers gaat het nog steeds om heel veel pils voor zo weinig mogelijk geld.

Bij echt creatieve brouwers ontbreekt het vaak nog aan kwaliteit. Er zijn maar een paar kleine brouwers die echt bijzonder en echt goed bier kunnen brouwen. En middelgrote brouwers spelen graag op zeker en brengen de 800ste tripel uit.

Een begin
Maar het begin is er. Elk jaar zijn er in Nederland weer meer brouwerijen. Op terrassen drinkt bijna iedereen bier en bijna nooit is dat pils. Het lijkt wel of er elke maand nieuwe bieren uitkomen. Wat een verschil met 10 jaar geleden. Er zijn zelfs weer regio’s waar mensen graag bier van hun ‘eigen’ regionale brouwerij drinken.

Dus een Week van het Nederlandse bier? Wij gaan voor een weekendje. Een lang weekend dan wel.

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

3 gedachten over “Verdient het Nederlandse bier een Week?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.