Pils om mee weg te komen: Vedett, een smakeloze marketingstunt

Als pilsliefhebber heb je het tegenwoordig maar makkelijk. Vroeger was je toch een beetje een lulletje in de kroeg. Al je vrienden aan het speciaalbier zaten jou uit te lachen om je simpele pilsje. Maar nu niet meer! Sinds bestetotnutoe de ‘Pils om mee weg te komen‘ serie heeft geïntroduceerd, drinkt een pilsliefhebber ook bieren met een verhaal. Vandaag: Vedett.

Vedett is het pils van Duvel. Duvel is namelijk niet een eenzaam biertje, maar het vlaggenschip van een steeds groter wordende Belgische onderneming: Moortgat. Duvel brouwde al Maredsous en heeft onlangs Heineken afgetroefd in de strijd om de Antwerpse trots De Koninck. Moortgat heeft zichzelf omgevormd van lokale Vlaamse brouwerij tot een op export gerichte onderneming die snel groeit.

Dat is dan wel een bedrijf met een aardig marketingbudget, zou je denken. Dat klopt vast ook, maar de Belgen zijn zuunig. Vedett bestaat al sinds 1945 maar is gedurende de twintigste eeuw gereduceerd van een exportproduct tot een lokaal pilsje voor kroegen in de directe omgeving van de brouwerij. Aan reclame deed Moortgat niet en zelfs het etiket bleef al die tijd hetzelfde. Zo kwijnde Vedett langzaam weg.

Totdat Vedett rond 2003 werd opgepikt in Brussel. Mede door het ouderwetse etiket werd dit pils supercool in de wat meer trendgevoelige kringen. Moortgat pakte dit op door de smaak en het etiket te verfijnen. Verder was de brouwerij slim genoeg om deze zojuist verworven cultstatus te koesteren. Er werd dus nog steeds geen reclame gemaakt voor Vedett. In plaats daarvan bedacht Moortgat een guerillamarketing-strategie.

Die strategie betekent dat de Vedett ook in andere plaatsen als cultbier aan de man wordt gebracht. Moortgat zorgt ervoor dat Vedett te krijgen is in de juiste kroegen en op de juiste festivals. Zodat je de juiste mensen ziet met het flesje in hun hand. Met dat zogenaamd nonchalante, nauwelijks gestileerde en daarom juist heel goed ontworpen etiket. En aan de andere kant van het flesje kun je jezelf zien. Als je jouw foto uploadt via de website van Vedett.

En waar anders dan in Amsterdam zijn mensen bereid om meer dan drie euro neer tellen voor een flesje pils? Sinds ongeveer een jaar is Vedett aan een opmars bezig in onze hoofdstad. Want meer dan wie dan ook vallen Nederlanders als een blok voor alles wat de Belgische biermarketing bedenkt. Zelfs het derderangs Luikse proletenpils Jupiler heeft hier de status van authentiek Belgisch cultbier. Goeie zet dus, van Moortgat.

En hoe smaakt dit zo weloverwogen vermarkte pils? Kom je ermee weg? Nou, niet echt. Met de esthetiek zit het wel snor. Uit het mooie flesje komt mooi bier. Wat licht maar de schuimkraag blijft mooi staan in het glas. Ja, daarmee maak je de blits in het café.

En bij kijken kun je het ook wel beter laten. Vedett is gewoon niet lekker. Of eigenlijk is het niet eens niet lekker. Want Vedett heeft te weinig smaak om vies te zijn. Wat je nog het meeste proeft is het rijkelijk aanwezige koolzuur. Die smaak herken je van Spa Rood. Niet echt waar je op zit te wachten.

Een beetje hop proef je nog wel in een Vedett maar verder is het niks. Dit bier heeft niet eens een nasmaak. Op het etiket staat dat het flink koud moet worden gedronken. Een goed advies, want hoe kouder bier is, des te minder je proeft. En gedachteloos achterover slaan is nog het beste dat je kunt doen, met een Vedett.

Is Vedett een pils om mee weg te komen? Nee. Vedett is niet lekker. Smakeloos. Eigenlijk drinken we nog liever een vies bier met smaak dan dit. Maar goed, Moortgat heeft het slim aangepakt en bespeelt de consumenten goed. En gezien het succes van andere matige Belgische bieren op de Nederlandse markt voorspellen we een gouden toekomst voor Vedett. En voor Moortgat. Wat smaak betreft blijft dat natuurlijk een raadsel. Een willekeurig dertien in een dozijn Nederlands pils blijft beter dan welk Belgisch pils dan ook.

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

13 gedachten over “Pils om mee weg te komen: Vedett, een smakeloze marketingstunt

  • Pingback: Tweets die vermelden Bestetotnutoe.nl vindt Vedett pils is te smakeloos om vies te zijn » bestetotnutoe.nl -- Topsy.com

  • januari 24, 2011 om 14:09
    Permalink

    Het marketing verhaal lijkt wel een beetje op het ultime nep-pils. Gemaakt voor van die ik-hou-eigenlijk-helemaal-niet-van-bier-maar-doe-lekker-trendy-mee-type’s.

    Ja, ja, u raadt het al: Corona!

    Beantwoorden
  • januari 26, 2011 om 11:00
    Permalink

    @Jacob Corona! Ook een mooie om te testen. Of misschien maar niet. Het moet hier geen limonade-blog worden natuurlijk.

    Beantwoorden
  • januari 27, 2011 om 13:45
    Permalink

    @Arnoud; het lijkt mij wel leuk om Corona eens te testen. Voor mij is het een hele slappe pils, de smaak die er dan nog een beetje aanzit neigt naar Dubro of Dreft, daar ben ik nog niet uit en het is bovenal loeiduur. Je maakt het nog een beetje drinkbaar door eeen citroentje in de hals te proppen. Maar ja, het staat oh zo hip om een Coronatje weg te tikken samen met je trendy vriendjes die eigenlijk ook niet van bier houden.

    Beantwoorden
  • januari 29, 2011 om 09:10
    Permalink

    Ach ’t Moortgat is sowieso een criminele brouwerij al was het maar omdat ze het Dentergems, het lekkerste witbier ooit gebrouwen, om zeep geholpen hebben…

    Beantwoorden
  • februari 1, 2011 om 18:30
    Permalink

    De vergelijking met Spa vind ik een beetje flauw, het extra aan koolzuur geeft het bier een meer frisse beleving dan bijvoorbeeld Jupiler wat net zo min weinig smaak heeft.

    Beantwoorden
  • Pingback: Perfect pils: Rothaus Tannenzäpfle » bestetotnutoe.nl

  • augustus 7, 2013 om 15:01
    Permalink

    Ik vind dit artikel er 0 toe doen. Als je nu als echte ‘bierman’ de verschillen tussen bijvoorbeld kasteelbieren op een rijtje had gezet zou ik dat wel kunnen waarderen.. Jupiler, vedett.. tuurlijk: ’t zijn DE fancy bieren van de laatste tijd.. maarrrrrrr over smaak valt niet te twisten..! wel of geen guerrilla tactiek doet er niet toe… net zoals ik Bavaria niet te pruimen vind maar mijn vrienden uit de Lieshoutse dorpen lyrisch zijn op het ‘Zo’.. Zelf vind ik Juliper en Vedett prima doordrink pilseners .. lekker fris en niet te zwaar beladen.. en de volgende dag tenminste geen koppijn … of onderbuikgevoel alsof het lijkt dat ik een heus ijzeren bestekassortiment heb opgegeten (zoals in het geval van Dommelsch)..
    Dat NL producenten/coöperaties een beetje achterblijven bij de marketingstrategieën van onze zuiderburen (bij Mortsgat zijn het trouwens Nederlanders die achter de branding zitten) vind ik hoogst vermakelijk.. zeker gezien onze randstedelijke landbewoners wereldwijd bekend staan om hun advertising skills! Doen ze toch nog iets goed daar in ‘Bels’ .. of niet Arnoud…?!

    Beantwoorden
  • januari 7, 2014 om 19:20
    Permalink

    Youri, als Brabander en fervent liefhebber van o.m. La Chouffe, er is m.i geen mooier bier, toegeven, de Moortgat versie is minder dan het origineel, kan ik ook niet Arnouds mening delen. Het Nederlandse bier, kattenpis, mag niet eens in de schaduw staan van de Belgische lekkernijen. Persoonlijk ben ik zeer positief verrast door Vedette, de cultstatus van dit bier niet eens kennende. Fris, smaakvol, mooie kraag, en lekker drinkend, vooral uit het bijbehorende glas. Proost!

    Beantwoorden
  • augustus 8, 2014 om 12:23
    Permalink

    Wat een onzin, is gewoon een heerlijk pilske wat perfect over mijn tong rolt. Genieten op het terras of lekker in de tuin. De een houd van melk de ander van puur. Qua marketing ook gewoon leuk maar als consumptie nog leuker. Proost!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.