Na Christoffel nog meer kleine brouwers in de problemen?

Dat was even schrikken voor alle liefhebbers van ambachtelijke bieren. Eerst een rapport van de Rabobank waarin staat dat kleine brouwerijen ten onder zullen gaan. En als je denkt ‘dat zal wel’ komt het bericht dat Christoffel failliet is. De ambachtelijke bierwereld gaat ten onder waar we bij staan. Aan ons heeft het niet gelegen, wij gaan elke week braaf naar de slijter voor een sixpackje traditioneel gebrouwen bier.

christoffel_nobelChristoffel. Eigenlijk zag je het wel aankomen. Een van de oudste nieuwe brouwerijen en wat hoorde je er nou van? Niks. In een wereld vol met online branding en sociale media leek Christoffel meer de Vereniging van Autisten dan een brouwerij. Teruggetrokken in Roermond brouwden ze hun biertjes en dat was het dan. Alle kansen die sociale marketing biedt hebben ze laten liggen. Wie is Christoffel? Wat is Christoffel? We weten het niet.

En dan dat rapport. Het gaat in de eerste plaats om een wereldwijde trend. De vier grote brouwerijen, AB Inbev, SABMiller, Heineken en Carlsberg hebben bijna 50% van de mondiale biermarkt in handen. In 2001 was dat nog maar 16%. Gelukkig is het niet zo dat iedereen Heineken of Jupiler is gaan drinken. De grote brouwerijen zijn gefuseerd of hebben andere bedrijven overgenomen. Van autonome groei van het marktaandeel is bijna geen sprake.

Hoe moeten we dit nou zien? Zitten kleine brouwers echt in de problemen? Wij denken van niet. In deze mooie analyse van Nico Lammers van Pint kun je lezen waarom niet. De brouwers in de problemen zijn vooral de middelgrote bedrijven. Die hebben als pilsbrouwers moeite zich te onderscheiden van de grote merken met al hun marketinggeweld. Ze maken nauwelijks winst en ze moeten op zoek naar hun eigen niche.

De ambachtelijke brouwerijen zijn de laatste jaren sterk in aantal gegroeid. Dat is een hele diverse club van bedrijven en organisaties. Sommigen zijn echte brouwerijen, anderen hebben meer een lokaal of sociaal doel. Verwachten dat die het allemaal gaan redden is niet realistisch. Er zullen er ongetwijfeld af en toe eens een paar over de kop gaan maar er komen er nog steeds veel meer bij.

Er is voor ons een belangrijke trend: de pilsmarkt krimpt en het aandeel van speciaalbier stijgt. De positie van echte ambachtelijke brouwerijen wordt dus steeds sterker. Het gevecht om mondiaal marktaandeel is best interessant maar voor ons als ambachtelijke bierliefhebber ook niet zo heel relevant. Jammer van Christoffel maar de ondergang van deze brouwerij is echt geen signaal dat onze speciaalbiermarkt in de problemen zit.

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

4 gedachten over “Na Christoffel nog meer kleine brouwers in de problemen?

  • februari 1, 2013 om 18:03
    Permalink

    Het faillissement van christoffel verrast me eigenlijk niet. Zelfs hier in Venlo, een goede 20 kilometer van Roermond was hun bier amper te vinden. En om
    € 5,70 te betalen voor een flesje Nobel in een lokale kroeg? Nou, nee.

    Beantwoorden
  • februari 1, 2013 om 21:16
    Permalink

    Maar toch erg jammer dat ze ten onder zijn… Was toch een van de eerste speciaalbieren die ik ooit dronk. En toen nog uit die mooie grote beugelfles ook 🙂

    Beantwoorden
  • maart 13, 2013 om 17:38
    Permalink

    Oh dat verrast me wel. Ik heb er ooit nog stage gelopen (Levensmiddelentechnologie Bolsward afstudeer-richting: dranken). Nog bij de heer Brand stage gelopen. Was een mooie tijd. Ik kan me herinneren dat hij het enkele jaren terug aan een investeringsmaatschappij heeft overgedaan.. Enfin, dan maar aan de Orval..

    Beantwoorden
  • Pingback:Een onderzoek van 0,0%?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.