Molson Coors: klein is het nieuwe groot

Heb je wel eens van Molson Coors gehoord? Het is een Canadese brouwer die vooral in Noord-Amerika actief is. Ze zijn gefuseerd met SABMiller, een andere grootmacht en bij ons vooral bekend als de eigenaar van Grolsch. Dit conglomeraat heet MillerCoors en moet de strijd aangaan met Inbev-Anheuser Bush, die andere fusiegigant. Twee enorme bedrijven die elkaar concurreren op de krimpende biermarkt.

Deze bedrijven zwemmen in de biermerken. Elke doelgroep, elke markt en elk biertype zit in hun portfolio. Zo missen ze niks van de biermarkt. Hoewel, er is een groep die ze niet kunnen bereiken. Jij en ik. Bierliefhebbers die niet warm of koud worden van bierreclames op televisie. Mensen die gaan voor het echte werk. Die bier drinken van brouwerijen waar zes mensen werken. Bier uit keukens, garages en schuren. Echt bier. ‘Craft beer’, zoals ze in Amerika zeggen.

Twee euro
Wij betalen twee euro voor een flesje echt lekker bier. Een flesje Grolsch kost 50 cent. Lekker puh en doe de groeten aan je aandeelhouders. En aan je smaakpanels. Wij drinken bier van de Texelse brouwerij, van Brewdog, van Sigtuna Brygghus en van Six Pints.

Om maar even met die laatste te beginnen: dat is een leuk, nieuw brouwerijtje uit Toronto, Canada. Ze hebben wilde plannen om spannende bieren te gaan brouwen. Bieren die tot nu toe nauwelijks in Canada te krijgen zijn, omdat je alleen bier van de grote bedrijven kunt kopen. Maar nu is er een aantal kleine brouwerijen die daar verandering in wil brengen en Six Pints is daar de nieuwste van.

Geen spannende jongensdroom
Mooi verhaal, denk je? Er is een addertje onder het gras: Six Pints is opgericht door Molson Coors. Dezelfde corporate merkenstofzuiger die dus al de halve bierwereld bij elkaar brouwt, begint zijn eigen ‘craft’ biermerk. Niks geen spannende jongensdroom die werkelijkheid wordt. Gewoon lachende aandeelhouders die zich verkneukelen over de winstmarges die op de twee euro flesjes zitten.

En het is niet alleen Six Pints. Ze hebben al eerder Creemore Springs Brewing Company en de Granville Island Brewing Company overgenomen. Maar nu de kleine brouwerijtjes blijkbaar op zijn, beginnen ze gewoon zelf een nieuwe kleine brouwerij. Tsja, initiatief nemen kunnen ze dus wel.

Het ergste is nog dat het ook helemaal geen farce is. Het is gewoon echt een kleine brouwerij. Ze willen ook leuke bieren brouwen. Authenticiteit en een levendige biercultuur staan voorop. Precies wat je wil, als bierdrinker. Grappige namen, leuke etiketjes, interessante bieren, dat soort dingen.

Genaaid
Ik weet eigenlijk niet precies wat ik hiervan moet vinden. Objectief gezien zijn meer leuke kleine brouwerijen natuurlijk altijd leuk. Maar ik voel me toch ook een beetje genaaid. Stel nou dat je erachter komt dat Brouwerij De Molen in Bodegraven opgericht was door het zo nabijgelegen Heineken. Dat al die taalfouten op hun etiketten gewoon een bewuste strategie was. Dan drink je dat bier toch iets anders.

Er is trouwens nog iets grappigs met Molson Coors. Het is de hoofdsponsor van de bierbloggersconferentie waar we zijn geweest. En dat deden ze heel goed. Ze waren gastvrij en serieus. Ze begrepen heel goed dat bloggers een toegevoegde waarde kunnen hebben voor hun marketing, zelfs al hebben ze geen invloed op de inhoud van onze blogs. Het verhogen van de kwaliteit van blogs is zeker van belang voor een brouwerij en dat beseffen ze daar goed. Net zoals Molson Coors goed begrijpt dat de meeste winst te halen valt in kleine, authentieke brouwerijen. In die zin spelen ze dus heel erg goed in op veranderende omstandigheden.

Weet je wat ik denk? Dat dit soort dingen aantoont dat de ‘craft’ biermarkt volwassen aan het worden is. Vooral in de Angelsaksische wereld. Simpele waarheden als ‘klein is goed’ en ‘groot is slecht’ bestaan niet. De enige groei in de biermarkt zit in dit segment en dat is natuurlijk toe te juichen. En blijkbaar is dit deel van de markt nu groot genoeg om in te investeren en ook dat is goed nieuws.

Jammer bierliefhebbers. Ons soort bier wordt nu serieus genomen. De dagen van onschuld liggen achter ons 😉

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

2 gedachten over “Molson Coors: klein is het nieuwe groot

  • mei 31, 2011 om 17:05
    Permalink

    Interessant dilemma. Zo heeft ‘mijn’ bierwinkel absoluut geen grote brouwbedrijven in het assortiment maar zo mis je wel enkele uitschieters als Franziskaner of Hoegaarden Grand Cru; een effect dat met deze nieuwe tendens (echt kleine brouwerijen opgezet door geganten) nog sterker wordt. Vooralsnog verwelkom ik dan ook het idee en laat de smaak spreken. Als dan toch blijkt dat de kwaliteit minder is of dat de oorsprong van hun grondstoffen of arbeid twijfelachtig is, dan zien we wel weer verder.

    Beantwoorden
  • maart 22, 2014 om 01:47
    Permalink

    Hier in Praag kun je de Codex Gigas bewonderen, ik weet niet op welke maienr en hoeveel glas ertussen zit, maar toch Ik ga een dezer dagen (ik woon in Praag) dat boekie toch maar eens bekijken

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *