Heineken Extra Vers, lekker of marketingtruc?

Heineken Extra Vers

Heineken bracht onlangs Heineken Extra Vers op de markt. Extra Vers is hun standaard pils, maar dan extra vers…. En om te zorgen voor al die extra versheid hebben ze aantal zaken moeten regelen. Ze hebben er een houdbaarheidsdatum op gezet, hun vervoer is gekoeld en…ze hebben er een papiertje omheen gedraaid. Oh, en ze hebben de prijs verdubbeld. Maar voor extra versheid ben je bereid om extra te betalen toch?

Maar oke, even concreet. Wat is dat nou precies, dat Extra Verse Heineken? Volgens hun eigen site drinken ze in Zoeterwoude al jaren hun groene boei extra vers. En elke keer balen ze ervan dat ze ons niet kunnen laten meegenieten van deze versheid. En daar hebben ze iets aan gedaan. Volgens Heineken is tijd, termperatuur en licht dodelijk voor de versheid van bier. En heel eerlijk, dat klopt ook wel. Vooral voor een delicaat biertype als pils zijn deze punten van belang. Koud en donker bewaren en zo snel mogelijk drinken. Doe je dat niet dan zal met name de hopsmaak, die zo belangrijk is in pils, steeds minder worden. Ze hebben gewoon gelijk! Extra Vers is het beste voor hun bier. Zo drinken we Heineken als Heineken bedoeld is.

Feit of marketing?

Heineken is voor ons toch meer een soort Unilever of Proctor & Gamble. Een grote fabriek waar ze middelmatige producten fabriceren en die met een flinke marketingcampagne aan de man brengen. En als je door die bril kijkt vallen je toch een paar dingen op.

Heineken wil graag dat we hun bier zo snel mogelijk opdrinken. Die snap ik nog wel: zo begin je sneller aan de volgende. Maar bereik je dat door er een houdbaarheidsdatum op te zetten? En wacht, die zit toch al op hun normale, niet extra verse, pils? Neigt toch een beetje naar marketing….

Door alles gekoeld te vervoeren en bewaren zorg je dat de extra versheid gewaarborgd blijft. Tjsa, weinig tegen in te brengen. Maar wie controleert dat? Wat gebeurt er met de kekke in papier gedraaide flesjes achterin de opslag bij je supermarkt? Ja in de winkel zelf staan ze in een hip klein koelvakje, maar daarbuiten? Geen flauw idee. Heeft Heineken al zijn vrachtwagens voorzien van een koelkast? Ook hier gaan mijn marketingnekhaar overeind staan.

Oke, licht is gewoon echt slecht voor je bier. Er is een reden dat Corona smerig is, en dat komt doordat het in een doorzichtig flesje zit. Dat houdt geen zonlicht tegen namelijk. Zonlicht bestaat onder andere uit ultaviolet licht. Die doet iets ingewikkelds met de isohumulones in het bier. En daardoor gaat het stinken. Dus Heineken’s mooi gedesignde wikkeltje zorg inderdaad voor extra versheid. Maaaaaar…waarom zo’n papiertje? Waarom niet gewoon in blik? Dat is net zo goed om licht buiten te houden. Weegt nog minder ook, en beter voor het milieu.

Heineken Extra VersEn dan is nog wat anders aan de hand. Bruin glas houdt het ultraviolette licht ook tegen. Daarom zijn de meeste bierflesjes ook bruin. Maar niet die van Heineken. Heineken is drie jaar geleden overgestapt op groene flesjes. Want dat paste designtechnisch beter in het concept. Maar groen glas doet weinig om het ultraviolette licht buiten te houden. Designtechnisch vs kwaliteit?
Mooi staaltje marketing. Eerst verlaag je omwille van je groenkleurige designconcept de kwaliteit van je bier, en daarna gooi je er een marketingcampagne en een papiertje tegenaan om de kwaliteit weer te verhogen. En en passant verdubbel je de prijs. Ik verwacht dat de marketingmanager van Heineken een leuke eindejaarsbonus tegemoet kan zien.

Smaakt Extra Vers ook Extra Vers?

Blijft er nog een onderdeel over. Is Extra Vers ook echt lekkerder dan gewoon Heineken? De normale Heineken is een doorsnee pils, niet slecht maar ook niet goed. Is er niks anders, dan drinken we het wel maar we zouden het zelf niet kiezen. Maar zal de Extra Verse Heineken ons verrassen? We namen de proef op de som en ja, Extra Vers is inderdaad lekkerder. Net iets meer hoppigheid, net iets meer pit dat de twaalf-in-een-dozijn Heineken. Het lijkt inderdaad wel iets verser te smaken dan de normale. Of dat door het licht, temperatuur of versheid komt durf ik niet te zeggen. waarschijnlijk door een combinatie van alledrie.
Maar is ook twee keer de prijs lekkerder? Nee absoluut niet. Daar is het smaakverschil te klein voor. En het marketingsausje iets te dik…

Raden we Extra  Vers aan? Ach, als je groot Heineken liefhebber bent met een dikke portemonnee dan misschien wel. Ben je dat niet? Sla maar over. Tis meer marketing dan liefde voor bier.

Hayo

Drinkt liever geen bier dan vies bier. Het leven is te kort om bocht te drinken. Is van mening dat goed bier gedeeld moet worden met anderen. Bier is er om door iedereen van te genieten.

4 gedachten over “Heineken Extra Vers, lekker of marketingtruc?

  • november 27, 2015 om 15:01
    Permalink

    De marketing droop er al vanaf bij de introductie: “Het verschil is wel goed te proeven als je een Heineken Extra Vers vergelijkt met een “gewone Heineken” die bijvoorbeeld in de zomer een tijdje op je balkon heeft gestaan.”

    Met andere woorden: vergelijk Heineken Extra vers met een pils uit een krat bier dat enkele weken onder beroerde condities bewaard is en je zult merken dat Extra vers aanmerkelijk lekkerder is.

    Zo kan Unilever een mooie campagne opstarten voor het pluggen van vissticks want die zullen vast ook lekkerder smaken dan een verse zeetong die twee dagen op het aanrecht heeft gelegen….

    Ik voorspel een zoveelste zachte dood van een Heineken product. Over een jaar hoor je er niets meer van. Net zoals het Heineken extra cold dat groots in de horeca geïntroduceerd werd en waarvan het grootste gedeelte van de truc hem in het dikkere bevroren glas zat (want waarom bevroor de bierpomp zelf anders niet?).

    Uit nieuwsgierigheid zal ik er eentje koopjes, drinken en dan is het ‘been there done that’ afvinken.

    Beantwoorden
  • november 27, 2015 om 18:43
    Permalink

    Ik weet een goeie truc: Verpak bier in een ondoorzichtige metalen verpakking… in blik

    Beantwoorden
  • oktober 15, 2017 om 04:55
    Permalink

    Beetje een kwestie van “late to the party” gezien de leeftijd van het artikel, maar dat komt doordat ik net jullie website heb uitgevonden 😉

    “Eerst verlaag je omwille van je groenkleurige designconcept de kwaliteit van je bier, en daarna gooi je er een marketingcampagne en een papiertje tegenaan om de kwaliteit weer te verhogen.”

    Eerlijk is eerlijk, ze hebben er wel een kartonnetje overheen geplaatst om de uv-schade te beperken.
    Los hiervan leuke site en goede artikelen. De manier van verwoorden spreekt mij wel aan 🙂

    Mvg, Ed

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *