De week van Heineken

Deze week was een beetje de week van het pils. En meer specifiek de week van Heineken. ’s Lands biergigant sloeg twee slagen in een klap: een concurrentje ging failliet en in België blijken ze hun bier eigenlijk helemaal niet zo vies te vinden.

Eerst Olm. Dat was een biermerk zonder brouwerij, opgericht door een ex-werknemer van Heineken. De man kon maar moeilijk scheiden van zijn baas want de etiketten van Olm leken te veel op die van Heineken, zo oordeelde de rechter. Met aangepaste etiketten ging Olm vervolgens de kroegen in om daar zijn veel goedkopere bier te verkopen.

Lege fusten
Maar dat deden ze stiekem. Je dacht dat je Heineken kreeg maar eigenlijk was het Olm. Jammer wel dat niemand het verschil proefde. Wat daarbij niet hielp was dat Olm lege fusten van Heineken gebruikte om hun eigen bier in te stoppen. Heineken ging daarom weer naar de rechter en kreeg weer gelijk. Dat overleefde Olm niet en het bedrijf is nu failliet.

Op zich is het jammer dat een biermerk verdwijnt. Hoewel we ons afvragen wat een smakeloos pils nog toevoegt aan onze biercultuur. Olm speelde in op de onrechtvaardige manier waarop cafe’s zijn gebonden aan grote brouwerijen. Op zich hadden ze daar gelijk in maar dat betekent nog niet dat je inbreuk mag maken op het merkrecht van anderen.

Blinde proeverij
Een andere overwinning kwam uit België. Test-aankoop, de Belgische consumentenbond, deed een blinde proeverij en besloot dat Heineken lekkerder is dan vrijwel al het andere Belgische pils. Au. Dat doet zeer bij onze trotse zuiderburen die bij gebrek aan beter hun gespleten identiteit ontlenen aan het afzetten tegen anderen.

Voor ons is het natuurlijk geen verrassing. Maes, Jupiler en Stella Artois zijn echt niet te drinken. Om vergeleken daarbij Heineken vies te noemen is natuurlijk onzin. België brouwt een groot aantal van de allerbeste bieren ter wereld maar pils hoort daar echt niet bij. Fijn dat ze dat nu zelf ook erkennen.

Zware tijden
Al met al zijn het zware tijden voor België. Ze verliezen hun positie als toonaangevend bierland aan Amerika en nu blijkt ook nog eens dat Heineken beter is dan hun eigen pils. Overigens maakt het ons niet uit. Biermerken voor de massa zijn bijna nooit lekker en als je lekker pils wilt drinken moet je zeker niet bij de grote merken zijn.

Heineken is een groot merk en niet erg lekker. Maar dat betekent niet dat je het mag namaken en viezer dan Belgisch pils is het zeker niet. De prijs voor Winnaar van de Week gaat naar Zoeterwoude.

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.