De Koninck: verkopen die brouwerij

Misschien had je het al eerder begrepen. Wij drinken graag een Konickje. En ook vaak. Want een De Konick is altijd lekker. Thuis, in de kroeg of het restaurant. Als iemand anders een pilsje bestelt, kiezen wij regelmatig voor een Konickje.

De Koninck is ook het lekkerste in zijn soort. Veel minder zoet dat een Palm en lekker verfrissend. En toch maar 5% alcohol zodat je er nog eentje kunt nemen. Wat is het leven toch mooi met dit soort lekkere niks aan de hand bieren.

Maar helaas is er wél wat aan de hand. Er is iets mis met De Koninck. Was het je al eens opgevallen? Die flesjes zijn eigenlijk altijd een beetje scharrig. Het etiket zit er nooit goed op. Het draagkartonnetje op het sixpack is lelijk en onhandig. De Koninck heeft niet echt de uitstraling van een lekker bier.

Het lijkt alsof we niet de enigen zijn die dat vinden. De laatste tijd moeten we steeds beter zoeken naar De Koninck. Ze verdwijnen uit steeds meer supermarkten. Verbannen naar slijters. En dan niet eens alle slijters. Een lichte paniek maakt zich van ons meester. Moeten we straks naar Antwerpen toe voor ons bolleke?

Het gaat niet zo goed met De Koninck. De brouwerij slaagt er niet in om marktaandeel vast te houden in een krimpende biermarkt. Geheel terecht doet De Koninck geen concessies aan het karakter van hun bier. Maar de nieuwe bieren slaan niet aan en nieuwe doelgroepen zijn er blijkbaar ook niet.

Hoe komt dat? In Nederland kennen we De Koninck al sinds de jaren tachtig. Zijn we erop uitgekeken? Misschien niet maar de brouwerij sluit ook niet echt meer aan bij de nieuwe consument. Als nieuwe bieren lanceerde De Koninck bijvoorbeeld een winterbier en een tripel. Dat zijn nou niet echt de biersoorten waar we gebrek aan hebben in een krimende markt.

Inmiddels is De Koninck een overnameprooi geworden. Heineken en Duvel strijden om de Antwerpse brouwerij. En natuurlijk steken er dan weer allerlei romantische en nationalistische gevoelens op. Maar zijn die wel terecht?

Zowel Heineken als Duvel weten hoe ze de identiteit van de brouwerijen die ze overnemen, kunnen versterken. Brand is dankzij Heineken een sterker merk dan ooit en ook Achouffe floreert onder Duvel. Een nieuwe eigenaar zal wel gek zijn om te toornen aan het Antwerpse karakter van De Koninck. Een overname is dus misschien juist wel wenselijk voor De Koninck.

Wij willen een diverse biercultuur en veel bijzondere smaken. En het liefst leuke authentieke brouwerijen. Maar we moeten ook realistisch zijn. De Koninck kan niet voor eeuwig kwijnen en een sterke moeder kan dit merk weer laten bloeien. Door het weer de supermarkt in te krijgen. Met een mooi etiket. En een handig draagkartonnetje. En met die heerlijke, bittere, verfrissende smaak.

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

3 gedachten over “De Koninck: verkopen die brouwerij

  • juni 22, 2010 om 20:35
    Permalink

    Dat een Duvel of Heineken een merk sterker kunnen maken: mee eens. Dat ze wellicht in die aktie wat meer budget willen vrijmaken voor een verfrissende edoch authentieke restyling (incl. stevigere kartonnetjes!): vast wel. Maar wat bij dat soort grote bedrijven een probleem kan zijn is de continuïteit van het merk. Als het niet gaat draaien, gaat het merk de koelkast in en helaas niet gebrouwen maar gewoon slapend. Het is lastig.

    Beantwoorden
  • juni 22, 2010 om 22:02
    Permalink

    Als de trend zich doorzet is er binnenkort helemaal geen Koninck meer. Wat mij betreft mag Heineken of Duvel een poging doen en er wat geld tegenaan gooien. Als zo Koninck blijft bestaan hebben ze mijn zegen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *