De grootste bier fails van 2010

Wat hebben we toch genoten van al die hoogtepunten in 2010! Fantastische bieren gedronken, veel mooie bierstijlen die bewaard blijven en mooie nieuwe bieren die erbij komen. Helaas was het niet allemaal zonneschijn in de bierwereld. We kwamen ook een paar onvervalste fails tegen. Opvallend: niet eens zo heel veel vies bier, maar wel een paar behoorlijke marketingflaters. Lees mee en gruwel!

Mongozo Pils. Biologisch, glutenvrij, fair trade en een mooie Afrikaanse naam. Is echter gewoon een Nederlands bedrijf dat in België een brouwerij huurt. Is alleen fair trade omdat er rijst in zit. Dat moet worden geïmporteerd uit verre vreemde landen. Slecht voor het milieu en slecht voor het bier. Mongozo is ouderwets klanten beduvelen. Mongozo is een marketing fail eerste klas. Dit merk heeft niks met liefde voor bier of brouwen te maken.

Heineken pils. Voor Heineken drinken alleen mannen pils. Hebben we op zich niks op tegen. Helaas zijn mannen volgens Heineken een soort niet-vrouwen. Mannen gillen om een bierkast als vrouwen om een kledingkast. De campagne van Heineken slaat al jaren nergens op. Het marktaandeel van Heineken keldert hierdoor. Heineken wil zich nu als biermaker gaan profileren. Tja…

Westvleteren. De pretenties van de trappisten hangen loodzwaar om de nek van de paters wanneer de verbouwingskosten van hun Sint Sixtusabdij de pan uit rijzen. De paniek in West-Vlaanderen vertaalt zich in ondoordachte acties. De niet zo heel erg heilige Colruyt supermarkt wordt aangewezen als meest geschikte plek om het zo moeilijk verkrijgbare bier te verkopen. Bierliefhebbers overal slaan achterover van ongeloof en de monniken trekken het plan snel in.

Brouwerij Martens. Op zoek naar bier in de Jumbo liepen we tegen allerlei exotische merken aan. Dat leek spannend tot we erachter kwamen dat die allemaal van dezelfde brouwerij kwamen: Martens. Dit is een huurling onder de brouwerijen dat voor een zacht prijsje allerlei bierstijlen maakt. Helaas allemaal niet te drinken. Martens staat voor alles waar je al bierliefhebber niet van houdt: niet authentiek, niet orgineel, niet zelf bedacht, niet echt en niet lekker.

Belgisch bokbier. Belgen kunnen fantastische bieren brouwen, maar ook weer niet alles. Bijvoorbeeld bokbier. De pogingen een graantje mee te pikken van het succes van bokbier in Nederland zijn meer dan teleurstellend. Belgen: brouw dubbels, tripels, ambers en al die andere bieren die jullie zo goed kunnen maken. Maar laat Nederlands bier aan ons over.

Arnoud

Drinkt liever beter dan meer. Blogt met een mening. Houdt van alle soorten bier behalve kriek en geuze. Strijdt onvermoeibaar voor het universele recht op goed bier.

4 gedachten over “De grootste bier fails van 2010

  • december 31, 2010 om 10:29
    Permalink

    Ja Heineken is niet meer wat t geweest is; teveel paarse broeken en mba’s. Niet de passie die Freddie had een reclame-genie zonder enige opleiding. Is het dan toch feeling’?
    Sorry maar mannen die met de vrouw voor de tv zitten zijn gewoon mietjes en behoren helemaal geen bier te drinken.
    Heineken was vroeger gewoon een geil biermerk tegenwoordig is t het eenheidsworst als imago. Metromannen drinken wijn!

    Beantwoorden
  • december 31, 2010 om 11:35
    Permalink

    Fail in het article zelf…. door te beweren dat bokbier een Nederlands bier is. Het is echter een biersoort uit Duitsland.

    Echte kerels, Freddiefan…. Laat me niet lachen, het zijn vaak de grootste zielepoten!

    Beantwoorden
  • december 31, 2010 om 13:31
    Permalink

    @Marion: je hebt gelijk dat bokbier oorspronkelijk uit het Duitse Einbeck komt. Maar het Nederlandse bokbier is in een paar honderd jaar wel geëvolueerd naar een eigen bierstijl die duidelijk anders is dan wat er in Einbeck wordt gemaakt.

    Beantwoorden
  • Pingback:Nederlanders worden genaaid met de prijs van bier » bestetotnutoe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.