De eerste Europese Bierbloggers Conferentie

Afgelopen weekend was in Londen de eerste Europese Bierbloggers Conferentie. Een conferentie van mensen die het leuk vinden op internet hun mening te geven over bier. Daar moesten wij natuurlijk bij zijn. En met ons de rest van de crème de la crème van de bierbloggerswereld.

Hoe het was? Het was geweldig! We werden behandeld als de goden van de bierbloggosfeer. Overal waar we keken stond gratis bier. Alles mocht je drinken, meenemen, door de plee spoelen, wat je er maar mee wilde doen. De ene workshop na de andere, de één nog interessanter en duurder dan de ander.

Brouwers buitelden over elkaar heen om het ons naar de zin te maken. Niks was onmogelijk.

“Oh, u wilt nog een glas? Uiteraard meneer”.
“Neemt u alstublieft deze gratis goodie bag mee”.
“U wilt een jerrycan met 6 jaar oude, uiterst zeldzame real ale mee naar huis nemen? Hoe groot had u de jerrycan gehad willen hebben?”
“Ach het volgende cafe is wel erg ver weg. Stapt u allen in deze taxi, nee geen extra kosten”
“Eten? Het staat voor u klaar, meneer”
“Ongefilterde Budvar (normaal alleen te krijgen bij de brouwerij in Plzen). We hebben een aantal vaatjes voor u meegenomen”

We reden naar huis met een klotsende, afgeladen redactiewagen.  Er kon werkelijk niks meer bij.

Op de terugweg zaten we nog even na te praten over hoe geweldig het was. We waren een compleet weekend volledig gefêteerd door een groot aantal Engelse en buitenlandse brouwerijen. Waarom? Zij we nou echt zo invloedrijk? Is het een PR-stunt? Geven de brouwerijen echt zo veel om hun klanten?

Invloed
Nou zijn we ook niet gek. Als je een béétje moderne marketeer bent, dan probeer je de beïnvloeders te beïnvloeden. En dat deden de aanwezige bierbrouwers natuurlijk en dat was ook de reden waarom ze het hele evenement hebben gesponsord. Maar daar laten we ons natuurlijk niet door in de luren leggen. Bloggers zijn onafhankelijk!

Maar bijna alle andere aanwezigen waren Britten. En in Engeland is bloggen over bier iets anders dan in Nederland. De gehele biercultuur is compleet anders. De gemiddelde Engelsman neemt zijn bier een stuk serieuzer dan de gemiddelde Nederlander. En Bierbloggers zijn in Engeland de meest serieuze bierdrinkers van allemaal. In Nederland zijn het aantal bierblogs op één hand te tellen. In Engeland loopt dat in de honderden. Een aantal daarvan zijn erg invloedrijk. Sommigen verdienen een aardige boterham aan het bloggen en schrijven over bier.

Objectief
Oké, oké, bier is in Engeland belangrijker dan in Nederland, maar dit zijn allemaal personen die niet in dienst zijn van brouwerijen. Die laten zich toch niet leiden door uitspattingen op het niveau van een aannemer? Zij blijven toch objectief?

Nou, eigenlijk niet. Ze laten zich wel degelijk leiden door dit soort acties. Veel bloggers in Engeland krijgen regelmatig bier toegestopt met het verzoek om hun mening  er over te geven. Tijdens de conferentie vertelde een groot deel van de bloggers dat zij alleen schrijven als ze iets lekker vinden. Is het niks, dan houden ze gewoon hun mond.

En je mond houden is nou net niet wat je moet doen als blogger. Je vindt iets, je hebt een mening, je laat het horen.  Laat iedereen weten wat je vindt van alles om je heen. Is iets lekker? Schreeuw het dan van de daken! Is iets niet lekker? Schreeuw dan net zo hard. Als je bang bent om al je gratis bier te verliezen dan moet je iets anders gaan doen. Alleen als je ook kritisch bent, is je mening relevant.

Lees ook:

Bestetotnutoe verdedigt Nederland op bierbloggersconferentie
Bestetotnutoe blogt dit weekend in Londen
Bestetotnutoe blogt live

Hayo

Drinkt liever geen bier dan vies bier. Het leven is te kort om bocht te drinken. Is van mening dat goed bier gedeeld moet worden met anderen. Bier is er om door iedereen van te genieten.

4 gedachten over “De eerste Europese Bierbloggers Conferentie

  • mei 24, 2011 om 11:59
    Permalink

    Yes, it is an interesting point. In our US newspapers, theater and restaurant reviewers regularly give bad reviews about plays and meals. Bloggers could do the same about beers.

    Yet in the wine world, it is pretty common in print not to review a wine if you don’t like it. In fact, Robert Parker’s famous 100-point scale is actually a 50-point scale with 50 free points, meaning the minimum score is a 50, most wines will score 70 or more, and no one talks about anything less than an 80.

    In wine blogs, it is very common to have this policy of only reviewing wines one likes or, at most, saying this wine was not to my preference. I remember one key wine blogger explaining “It takes me a long time to write a good wine review and I just am not interested to spend that time on wines I don’t like.”

    So in my opinion it is perfectly fine to give negative reviews of beers (like you propose) and perfectly fine to simply not review beers you don’t like. What is not good is to write “sponsored reviews” in which you review a beer because you are paid and don’t tell your audience.

    It was fantastic having two Dutch beer bloggers at the <a href="http://www.BeerBloggersConference.org"Beer Bloggers Conference! Please make sure to send me the names of the other two Dutch beer bloggers I don’t have on our list.

    Beantwoorden
  • mei 24, 2011 om 20:22
    Permalink

    Het is juist heel belangrijk dat er ook over slecht bier geblogd wordt. Het is zonde als jullie weten dat een bier slecht is en ik het toch ga drinken.

    Beantwoorden
  • mei 26, 2011 om 13:32
    Permalink

    Well said. If you only guide people to good beer and worse, to beers where you might have a connection to the brewer, then you are seeing the world though one eye only and doing your readers a dissservice.

    Criticism in blogging is essential.

    Beantwoorden
  • Pingback:2011: geen slecht bierjaar » bestetotnutoe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.